.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



zaterdag, januari 29, 2005



Your first 10.000 photographs are your worst.

Henri Cartier-Bresson



vrijdag, januari 28, 2005

Geen herhaling R.A.M met Jerry Lampen

De herhaling morgenmiddag van R.A.M. (inclusief het interview met Jerry Lampen) komt te vervallen en maakt plaats voor een portret van Max Velthuijs, de 'vader' van Kikker in Het Uur van de Wolf.

Fujifilm Dutch Press Photo Award 2005

Fujifilm heeft de winnaars van de Fujifilm Dutch Press Photo Award 2005 bekendgemaakt.

De jury bestond deze keer uit Hans Heus (sportfotograaf), Rieja van Aart (hoofdredacteur van het tijdschrift Nouveau) en Jan van der Schans (hoofdredacteur van P/F).

Het grootste aantal inzenders kwam vanuit de sportfotografie, maar de winnaar Taco van der Eb haalde de prijs van 2500 euro binnen met een foto van straatmode in Japan.

De tweede prijs was evenals vorig jaar voor Jerry Lampen met een foto van een Olympische zwemmer in Athene. De derde prijs was een architectuurfoto van Huib Nederhof. De winnaars van de tweede en derde prijs ontvangen respectievelijk 1000 en 500 euro.

Taco van der Eb dingt mee in de strijd om de Fujifilm Euro Press Photo Award 2005, die in april in Lissabon wordt uitgevochten.



donderdag, januari 27, 2005

Great photography is about depth of feeling, not depth of field.

Peter Adams



Kidman houdt persmuskieten op afstand

Twee Australische paparazzi mogen zich niet meer ophouden in de buurt van actrice Nicole Kidman of haar huis in Sydney. Dat heeft een rechter donderdag bepaald.

De twee zouden de filmster op hoge snelheid hebben achtervolgd in het verkeer en een afluisterapparaat hebben geplaatst bij haar miljoenenvilla, meldde de Australische zender ABC.

Het apparaatje werd zondag gevonden op de dag dat Kidman in Australië arriveerde voor de opnames van de film Eucalyptus. De paparazzi mogen van de rechter Kidman niet benaderen en zich niet binnen een straal van 20 meter ophouden bij het huis van de actrice.

Bron: ANP.

woensdag, januari 26, 2005

Dit jaar geen Zilveren Camerafeest

Dit jaar zal er geen Zilveren Camerafeest zijn. Wel is er een prijsuitreiking met tentoonstelling en ook het Zilveren Cameraboek 2004 zal gewoon verschijnen.

Het bestuur van de Zilveren Camera ziet af van het organiseren van een feest, omdat een grotere sponsor zich heeft teruggetrokken, waardoor de financiële ruimte aanzienlijk is beperkt. Het bestuur kiest nadrukkelijk voor het bewaken van de continuïteit van de wedstrijd zelf. Verder zal er alles aan gedaan worden om de financiële basis te verbreden om voor de komende jaren het ZC-feest te kunnen waarborgen.

Op zaterdagmiddag 19 maart 2005 zullen in de Zanderzaal te Haarlem alle prijswinnaars in aanwezigheid van vrienden, collega’s en genodigden in het zonnetje worden gezet. Dan zal ook de tentoonstelling worden geopend en wordt het Zilveren Cameraboek gepresenteerd.

Bron: NVF.

Fotograaf Brand Overeem na ongeluk op intensive care

Brand Overeem, fotograaf van de Amersfoortse Courant, is vrijdagmiddag tijdens het fotograferen aangereden door een auto en zwaargewond geraakt. Na een spoedoperatie werd hij naar de intensive care van het Meander Medisch Centrum in Amersfoort overgebracht.

Overeem maakte foto's bij het ecoduct in aanbouw over de A28 ter hoogte van Soesterberg toen hij werd aangereden. De toedracht is nog onduidelijk. Aanvankelijk leek het letsel mee te vallen, waarop de automobilist en het slachtoffer hun weg vervolgden. Toen enige tijd later de klachten verergden, is Overeem overgebracht naar het ziekenhuis, waar een gescheurde milt werd geconstateerd. De milt is verwijderd. De toestand van de fotograaf is inmiddels stabiel.

Bron: Amersfoortse Courant.


Brand Overeem. foto Marc van der Kort

RVD twijfelt aan oprechte bedoelingen Privé

De Rijksvoorlichtingsdienst twijfelt aan het blad Privé als gesprekspartner in haar overleggen met de pers over de privacy van het Koninklijk Huis. Het blad publiceerde in de editie van 19 januari foto's van het interieur van paleis Soestdijk, die overigens grotendeels oud waren.

De RVD zegt het in een brief aan Privé te betreuren "dat Privé deze foto's heeft geplaatst zonder voorafgaande toestemming van de inmiddels overleden Prins Bernhard of de familie van de Prins of zijn nabestaanden".

De RVD praat ook met de populaire weekbladen over de mogelijkheden om afspraken te maken over de handhaving van de privacy van de leden van het Koninklijk Huis.

Volgens de dienst is het relevant te weten wat de inzet van Privé in die gesprekken is, nu Privé zich weinig lijkt aan te trekken van gerechtvaardigde belangen van anderen.

Privé plaatste eerder onder meer foto's uit een camera die in Argentinië van prinses Máxima gestolen zou zijn, en foto's van de binnenkant van het toen nog in staat van verbouwing verkerende onderkomen van het prinselijk paar in Wassenaar. Prins en prinses waren in beide gevallen des duivels. De rechter beoordeelde de publicatie van de foto's van het huis als onrechtmatig.

Bron: ANP.

Koffie of thee?

Just because digital cameras offer photojournalists unbelievable convenience and speed does not mean that everyone is using them — yet. Going digital is not as easy as leaving the vinyl albums behind. Many still are holding out for film, including Condé Nast and many of the top-rated Magnum photographers.

According to Sue Brisk, editorial director at Magnum, the agency is not requiring any of its photographers to shoot digital. Of Magnum’s 53 photographers, maybe 10 are shooting digital exclusively; others may use digital cameras but haven’t bought the equipment, she said.

Brisk likens the debate over digital versus film to whether people prefer drinking coffee or tea. In this digital world, Magnum definitely would be more of a traditional tea drinker. “Each photographer chooses their own way they prefer to work and, although more photographers are becoming interested in digital, many will remain true to film and the darkroom,” Brisk said.

Bron: PhotoMedia.

Rineke Dijkstra ontleed

In het kritische artikel Schoonheid zonder passie in het Brabants Dagblad wordt de alom bejubelde fotografe Rineke Dijkstra eens van een andere kant bekeken dan vanuit haar eigen Rietveld-clan:

Het gaat Dijkstra, zoals ze zelf vier jaar geleden heeft gezegd, om het zoeken naar specifieke karakteristieken van individuen in groepen. "Ik ben geïnteresseerd in de paradox tussen identiteit en uniformiteit. Het is die paradox die ik probeer te visualiseren door me te concentreren op poses, houdingen en gebaren."

Dat sloeg destijds vooral op de portretten die ze had gemaakt van jonge soldaten in Israël. Dijkstra fotografeerde ze tweemaal een keer als burger en de andere keer in gevechtsuitrusting. Jonge vrouwen en mannen in T-shirt, of met een automatisch geweer om de schouder tegen een neutrale achtergrond, respectievelijk op de Golanhoogte.

En dan wordt het kijken en vergelijken dat is immers waar Dijkstra op doelt met deze en vergelijkbare foto’s. Wat je dan waarneemt is dat soldaat Omri van de Givatti Brigade er wat plompverloren bijstaat in het gras en dat het geweer wel erg groot is voor zo’n jonge vent. De burger Omri kijkt met precies eenzelfde blik in de camera. Toegegeven er zit geen stof meer op zijn gezicht en de gel in zijn haar geeft hem een wat frivoler uiterlijk, maar verder is het toch echt dezelfde jongeman als op de Golanhoogte. Of worden we verondersteld uit de iets naar beneden getrokken mondhoeken op te maken dat hij het daar wat minder naar zijn zin had dan in zijn favoriete T-shirt? Dat kan, maar daarvoor is Dijkstra’s manier van fotograferen toch te eenduidig. Anders gezegd: het vastleggen van die ’paradox’ komt niet uit de verf. En dat geldt in feite voor al haar foto’s.

Het lijkt wel alsof de fotografe onbarmhartig haar onderwerpen kiest en vastlegt. Zelfs bij een op zichzelf bijzondere aardige sequentie van Almerisa voel je geen compassie of affiniteit met het meisje. En dat je in die reeks het asielzoekertje ziet veranderen van een bedeesde peuter in een zeer westers uitziende puber is aardig - maar daarmee houdt het dan ook op.

Dijkstra een portret probeert te maken van Omri, Almerisa en al die anderen, zonder een idee te hebben wat deze mensen bezielt. En - misschien nog wel belangrijker - Dijkstra weet geen persoonlijk standpunt in te nemen. Het lijkt wel alsof de kunstenares ’objectieve’ fotografie probeert te bedrijven, zo hard ogen haar afdrukken. Het is allemaal zo verschrikkelijk neutraal dat je haast zou willen smeken om meer betrokkenheid, meer lef, meer onderbuik.

Waar haar eerdere voorbeeld, Diane Arbus, terecht wordt geprezen omdat die letterlijk en figuurlijk vanuit de buik fotografeerde, ontbeert Dijkstra dergelijke passie en tegelijkertijd ook een dergelijke nederigheid. Het is niet voor niets dat de foto’s van Arbus je nog altijd bij de lurven pakken, bij haar ’modellen’ voel je dat het schuurt en wrikt. En niet alleen bij de door haar gefotografeerde ’freaks’, maar ook bij de ’gewone man of vrouw’. Dat maakt dat haar foto’s je lang, heel lang bijblijven. De bijna steriele foto’s van Dijkstra doen dat nauwelijks.


Collectie Eva Besnyö brengt dubbele op

Een collectie foto's van de in 2003 overleden Nederlandse fotografe Eva Besnyö heeft dinsdag tijdens een veiling bij Sotheby's in Amsterdam tweemaal de verwachte opbrengst gehaald. De 39 foto's, van Besnyö zelf en van tijdgenoten, brachten bij elkaar ruim 327.000 euro op.

Duurste foto was Sevilla van Henri Cartier-Bresson uit 1933, die op 78.000 euro werd afgeslagen voor een Amerikaanse koper. Op de foto zijn spelende jongens in het puin te zien.

Ook twee andere werken van Cartier-Bresson haalden hoge prijzen: Valencia uit 1933 ging voor 60.000 euro naar een Duitse koper en Mexico-City uit 1934 voor 24.000 euro naar een Amerikaan.

De hele fotografieveiling bracht ruim zeven ton op. Behalve de collectie Besnyö, werden werken uit een andere collectie van onder anderen Robert Mapplethorpe (Hyacint, opbrengst ruim 26.000 euro) en Thomas Ruff (Twenty Portraits, ruim 26.000 euro) verkocht.

Bron: ANP.

dinsdag, januari 25, 2005

Philip Blenkinsop in Metropolis

Aanstaande zaterdag wijdt het kunstmagazine Metropolis (op de Frans-Duitse cultuurzender ARTE) een uitgebreide reportage aan Philip Blenkinsop.

Derrière la page - Philip Blenkinsop

Le long travail d’un photographe pour un reportage n’aboutit souvent qu’à une publication de quelques images dans un magazine. Cette semaine, dans Derrière la page, le travail de Philip Blenkinsop, récent lauréat du prix Roger Pic, qui révèle depuis des années les situations de violence et de chaos en Asie du Sud-Est.

Dans "Laos, la guerre secrète continue", il dénonce le sort fait aux Hmongs du Laos, victimes d’un véritable génocide de la part de l’armée communiste qui les persécute depuis un quart de siècle parce qu’ils ont, à l’époque de la guerre du Vietnam, collaboré avec l’armée américaine.

Meer over Philip Blenkinsop bij The Digital Journalist, alsmede een interview (en français) in Webzine Eurasie.



Zaterdag 29 januari, 23.35 : Arte Metropolis
Herhaling zondag 30 januari, 18.05

Sotheby's veilt foto's Eva Besnyö

De van oorsprong Hongaarse Eva Besnyö (1910-2003) maakte haar beste foto's in Berlijn, waar ze vanaf haar twintigste een paar jaar woonde en de dynamiek van de grote stad wist vast te leggen. Ze werd een van de belangrijkste vertegenwoordigsters van de Nieuwe Fotografie.

Door het politieke klimaat in het Duitsland van de jaren dertig verhuisde ze samen met haar latere echtgenoot, de filmer John Fernhout, naar Nederland.

Ruim een jaar geleden overleed Eva Besnyö op 95-jarige leeftijd. Bij Sotheby's in Amsterdam komt vandaag een groot deel van haar fotocollectie onder de hamer, die behalve werk van haar hand ook foto's omvat van Henri Cartier-Bresson, Robert Capa, Emmy Andriesse en Cas Oorthuys.

Sotheby's, De Boelelaan 30, Amsterdam, 19 uur.

Bron: de Volkskrant.

David LaChapelle gearresteerd om wangedrag



Fashion photographer and filmmaker David LaChapelle is pictured in this booking mug released by the Summit County Jail Monday, Jan. 24, 2005, in Park City, Utah. LaChapelle was arrested early Saturday morning outside a club during the Sundance Film Festival. He has been charged with disorderly conduct.



Another one bites the dust


foto Rick Stevens

Maria Sharapova vecht zich naar de halve finale bij een temperatuur van ver boven de veertig graden.

maandag, januari 24, 2005

Hans Heus neemt afscheid van Volkskrant en Holland

Vandaag neemt Hans Heus afscheid als sportfotograaf van de Volkskrant. Donderdag verhuist hij naar een dorpje in Frankrijk. Jarenlang had hij een eigen plek op de achterpagina: 'De rand van de mat'. Op diezelfde achterpagina vandaag, behalve vier van zijn bekendste foto's, lovende woorden van Bart Jungmann:

Hans Heus is een verraderlijk mens. Ogenschijnlijk is hij een kwetsbare man, van knuffelachtig formaat bovendien, die graag een beetje hulpeloos doet.


Hans Heus fotografeert de Tour de France


zondag, januari 23, 2005

IPTC-headers nu voor iedereen

Wie zijn foto's goed wil organiseren en online foto's makkelijk door zoekmachines wil laten vinden, kan ze vergezeld laten gaan van een IPTC-header, die op een gestandaardiseerde manier informatie geeft. Alle persbureaus en kranten werken met IPTC, maar consumenten die dat ook wilden moesten daarvoor het dure programma Adobe Photoshop kopen. Dat hoeft niet meer nu Google het gratis programma Picasa 2 verspreidt. Wie op de PC foto's beheert met dat programma, en de gegevens invult, kan de foto's ook zo online plaatsen.

Bron: Villamedia.

Snickers Really Satisfies

Meer over de Snickers en andere culinaire voorkeuren van Jerry Lampen kunt u hier teruglezen.

Tennis in tegenlicht

Maria Sharapova speelde vanmorgen haar partij op een andere baan, fijn voor de sportfotografen omdat het (tegen-)licht daar mooier was.


foto's Tim Wilborne

Winogrand in Haagsche Courant

Peter van Brummelen schreef in de Haagsche Courant onder de titel "De man van het snapshot" een artikel over Garry Winogrand, naar aanleiding van de tentoonstelling Garry Winogrand and the American Street Photographers in fotografiemuseum FOAM te Amsterdam.



This page is powered by Blogger. Isn't yours?


Monitored by BelStat - Your Site Counts
This site tracked by OneStat.com. Get your own free site counter.